نقش آفرینی  اسکارلت جوهانسون در فیلم زیر پوست

نقش آفرینی اسکارلت جوهانسون در فیلم زیر پوست

اسکارلت جوهانسون

اسکارلت جوهانسون در فیلم انتقام جویان (Avengers) محصول سال 2012 نقش یک ابر قهرمان را بازی کرد و در فیلم او (Her) محصول 2013 فقط صدای سیستم عامل یک کامپیوتر شخصی بود. او در تازه ترین فیلم خود به نام زیر پوست (Under the Skin) که یک فیلم مستقل انگلیسی است، نقش یک زن فضایی مرده خوار را بازی می کند.به نظر می رسد که زیر پوست به یکی از فیلم های تاثیرگذار سال های اخیر بدل خواهد شد. برخی از منتقدان آن را اعجاب انگیز و برخی دیگر آن را مضحک توصیف کرده اند.این فیلم به کارگردانی جاناتان گلیزر کارگردان متولد لندن، از زمان اکران اول در جشنواره فیلم ونیز در ماه سپتامبر 2013 چه به خاطر صحنه های آن و چه به خاطر شیوه پرداختش که شبیه فیلم های هنری است بحث های زیادی به راه انداخته است.داستان فیلم اقتباس آزادانه از کتابی است به قلم مایکل فیبر با همین نام و فیلمبرداری آن در شهر گلاسکو انجام شده است. اسکارلت جوهانسون هنرپیشه موفق و 29 ساله آمریکایی نقش یک زن فضایی را بازی می کند که پس از وسوسه کردن انسان ها آنان را به دام انداخته و مردار می کند.این سومین فیلم جاناتان گلیزر در10 سال گذشته است. او سال 2004 فیلم «تولد» را ساخت که نیکول کیدمن در آن نقش اصلی را بازی می کرد. شهرت اصلی او به خاطر کارگردانی مجموعه ای از آگهی های تجارتی است. یکی از این آگهی ها که فضای آن از موج سواری الهام گرفته سال 2002 به عنوان بهترین آگهی تجاری تاریخ برگزیده شد.جوهانسون می گوید از علاقه مندان سرسخت کارهای جاناتان گلیزر است و به خصوص به ویدئوهایی که او برای گروه های موسیقی مثل Blur (بلر) و یا Massive Attack (مسیو اتک) ساخته علاقه زیادی دارد. همین علاقه دلیل اصلی همکاری او با این کارگردان مستقل انگلیسی بوده است.برای مشاهده کامل این خبر به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

جوهانسون در مصاحبه ای با بی بی سی گفت: من و جاناتان گفت وگو در مورد فیلم زیرپوست را از چند سال پیش شروع کردیم، چون تدارک همه کارها برای تکمیل این طرح سینمایی خیلی طول کشیده است. از آن زمان فیلمنامه خیلی تغییر کرده، ابتدا دو شخصیت اصلی داشت،ولی در نهایت به یک شخصیت تقلیل پیدا کرد.

او می افزاید: در عین حال این اولین فیلم من است که فیلمنامه آن بیشتر حالت یک راهنما و یا طرح کلی را دارد. به همین خاطر بعد از دو هفته فیلمبرداری ما تقریبا توانستیم به آن چیزی که هدف فیلم و هدف بازیگری در این فیلم است برسیم. مدتی طول کشید تا من بتوانم نقش این شخصیت و فیلم هم مسیر خودش را پیدا کند.

جوهانسون در این فیلم با کلاه گیس سیاه و کت پوست مصنوعی اش با ظاهر همیشگی که از او می شناسیم تفاوت زیادی دارد. وی پیاده یا سوار یک وانت در خیابان های شهر گلاسکو پرسه می زند و هر از چند گاه توقف کرده و با افراد واقعی و معمولی که کنار خیابان ایستاده اند، شروع می کند به صحبت کردن.

سه حادثه در طول ماجراهای فیلم هیچ طرح یا فیلمنامه ای نداشتند و فیلمبرداری آنها به شکل مخفیانه انجام شده است. یکی از این صحنه ها وقتی است که اسکارلت جوهانسون در یک خیابان شلوغ که مرکز خرید است تلوتلو خورده و روی زمین می افتد. مردم عادی که در اطراف هستند به وی کمک می کنند تا از زمین بلند شود. این زن فضایی بدون اینکه تشکری کند و یا حرفی بزند به راه رفتن خود شبیه روبات ها ادامه می دهد. به گفته فیلمساز این صحنه در عالم واقعیت اتفاق افتاده و او تصمیم می گیرد که آن را در فیلم بگنجاند.

طعمه های این شخصیت که پس از گفت وگو با او وسوسه شده و قبول می کنند که بروند داخل وانتش هیچ یک هنرپیشه های حرفه ای نیستند،اما جاناتان گلیزر می گوید به همه این افراد دقیقا و کاملا توضیح داده شده بود که اگر ایفای این نقش را بپذیرند باید بازی در صحنه های خیلی سخت و تکان دهنده ای را تحمل کنند و فقط در آن صورت از بازی افراد غیرحرفه ای استفاده می شد.

کارگردان فیلم زیر پوست می افزاید:در این فیلم ما تعداد خیلی کمی بازیگر حرفه ای داریم و آنها کسانی هستند که می خواستند توانایی و کار بازیگری خود را به چالش کشیده و به شکل دیگری تجربه کنند.

اسکارلت جوهانسون که در سال های گذشته بازی او را در فیلم های دیگری مثل گمشده در ترجمه به کارگردانی سوفیا کاپولا محصول 2003 و یا دختری با گوشواره‌های مروارید به کارگردانی پیتر وبر محصول 2003 دیده ایم، اذعان دارد بازی در فیلم زیر پوست با تجربه معمولی ستاره های سینما هیچ شباهتی نداشت،اما با وجود نداشتن دیالوگ و گفت وگو، او کماکان حاضر بود برای ایفای نقش این زن فضایی تقریبا هر کاری بکند.

او می افزاید: تنها چیزی که من حاضر نشدم انجام بدهم موارد انتخاب به اصطلاح طعمه ها بود. کار فیلمبرداری این لحظات این طور بود که من پشت فرمان وانت بودم و در گوشه و کنار شهر رانندگی می کردم. جاناتان گلیزر و فیلمبردار هم در قسمت عقب وانت مستقر بودند و با یک دوربین عجیبی فیلمبرداری می کردند. او از طریق گوشی با من حرف می زد.

گاهی اوقات او به من می گفت این مرد مورد خوبی است، ماشین را نگه دار و با او صحبت کن و من در جوابش می گفتم نه! حاضر نیستم او را سوار کنم. چون احساس می کردم اگر او را سوار کنم تمام ماجرای شکار طعمه برعکس شده و من به شکار خوبی برای آن مرد بدل خواهم شد و یا درموارد دیگری می دیدم مردی که او نشان می دهد کاملا مست است و در جواب می گفتم نه، حاضر نیستم او را سوار کنم.

جوهانسون در ادامه گفت: در مجموع تا جایی که به شرایط خود من برمی گردد من کاملا به جاناتان گلیزر اعتماد داشتم و این اعتماد بین بازیگر و کارگردان واقعا حیاتی است. اگر این اعتماد از بین برود هیچ کس از کار در فیلم لذت نخواهد برد و این یک فیلمی است که من در آن در موقعیت خیلی آسیب پذیری بازی می کنم و به همین خاطر از همان اول این احساس اعتماد و نوعی همکاری و شراکت نزدیک بین هر دو ما خیلی مهم بود.

جاناتان گلیزر می گوید: بازیگر می بایست به اندازه خود شخصیت فیلم جسور می بود و جوهانسون توانست این کار را بکند. نکته دیگر این بود که او به سرعت به شهر گلاسکو علاقه مند شد و حتی از من لهجه ویژه اسکاتلندی مردم گلاسکو را بهتر می فهمید. گاهی اوقات می توانست بدون هیچ مشکلی تمام مکالمه با مردم را درک کند در صورتی که من یک کلمه نمی فهمیدم.

جوهانسون می گوید با وجود شهرتش هیچ کس در مدت چند هفته فیلمبرداری که در زمستان 2012 انجام شد او را نشناخت و این به او یک احساس آزادی خاصی می داد که بسیار دوست داشتنی بود.

او می افزاید: شاید به این خاطر است که من اهل نیویورک هستم و سیستم خیابان کشی نیویورک هم از روی الگوی جدولی و قاعده مند شهر گلاسکو اقتباس شده است،ولی در مورد فیلمبرداری در زمستان سرد گلاسکو هیچ مشکلی نداشتم. مثل شهر خواهر خوانده نیویورک است و همان فضا و احساس را دارد و دوست داشتنی ترین نکته در مورد گلاسکو مردم شهر هستند، خیلی خونگرم و مهمان نوازاند.

اکران اولیه فیلم زیر پوست در جریان جشنواره ونیز با واکنش منفی شدیدی روبرو شد و برخی از تماشاچیان آن را هو کردند.

از میان رسانه های انگلیسی، منتقدان فیلم روزنامه های گاردین و تلگراف آن را تحسین کرده و به آن پنج ستاره داده اند،ولی منتقد فیلم روزنامه ایندیپندنت نوشت: «حتی جوهانسون نیز نتوانسته است این فیلم مضحک در مورد یک موجود فضایی را که فقط پرسه می زند نجات دهد. این فیلم هیچ جذابیتی ندارد.»

جاناتان گلیزر حدود 10سال منتظر تکمیل و اجرای این طرح بوده و بالاخره با کمک مالی موسسه فیلم انگلیس و کانال چهار این کشور توانست فیلم مستقل خود را بسازد.

منبع : بانی فیلم

نویسنده مطلب: وی مایند

وی مایند

پاسخ دهید

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...